Kunstudstilling

Ulstruphallerne

Charlotte Hedegaard Søby

Kunstner:

Adresse:

Mail:
Tlf. nummer:


Udstilling af:


Hjemmeside:

Charlotte Hedegaard Søby

Flottenheim Hovedgaden , 8860 Ulstrup

charlotte@flottenheim.dk

31 11 07 73


Kunst


chhedegaard.dk

Se udstilling

Autodidakt billedkunstner og gallerist

Udd. grafisk designer

Medlem af Favrskov Kommunes Kunstudvalg

Tidl. formand for kunstforeningen Kunstridderne


Som kunstner bevæger jeg mig mellem grafisk design, billedkunst, fotografi og håndtegning. Jeg elsker både det digitale og det håndlavede, og mine værker bevæger sig frit mellem medierne og mellem det gennemtænkte og det umiddelbare.


Fortællingen om udstillingen handler først og fremmest om at gå lidt langsommere, nyde gåturen hen til f.eks. shoppinggaden på ferien, og lægge mærke til det smukke der er på vejen.


I anden omgang eller i tillæg til det, er det et forsøg på at skabe noget velkendt på en ny måde, idet det måske ikke er nødvendigt at skabe ny abstrakt kunst med pensler og maling, men at der godt kan spottes og “blandes farver” med et kamera.


En tredje tanke går på det spild kunst kan efterlade ... ’Art is waste is art’-tankegangen. Den spildte maling på en kunstmalers atelier er måske ikke helt spildt, hvis en anden kunstner kan bruge den, til at skabe ny kunst udfra.


Kunst handler i høj grad om, at give muligheden for, at se verden gennem kunstnerens øjne – og på den måde kan der måske vækkes inspiration til at agere eller tænke på en ny måde. På udstillingen er der flere ‘locations’ repræsenteret: Berlinmuren, diverse urbane områder, Kristian Von Hornsleths atelier og Sergei Sviatchenkos atelier – hhv ‘Urban Abstract’ og ‘Open Abstract’.

Urban Abstract

Jeg går ofte stille gennem verden og lægger mærke til ting, som andre måske haster forbi. Det kan være smuldrende, gamle mure i bybilledet – overflader hvor tid, vind og vejr har skabet afskalninger og slid, som danner tilfældige mønstre og farvefelter. Mange ser blot forfald – jeg ser abstrakt kunst. Det kalder jeg for Urban Abstract. Det er motiver – for det meste i større byer – som alle mennesker har fri adgang til. Alle kan i princippet gøre mig kunsten efter, hvis de har lyst. Måske vil en anden person se det samme som mig, måske vil en anden se noget andet end mig eller fokusere på et andet område. Måske vil en anden person bare gå forbi – uden at se noget. Det synes jeg er interessant.


For det meste er det tilfældige overflader, der fanger mit blik – det kunbe være en malers palette i Ho Chi Minh City i Vietnam eller en mur med gammelt grafiti på Nørrebro i København. Det starter med, at farver eller kontraster tiltrækker mig, og herefter begynder meningen at indtræffe – hvis den indtræffer. Andre gange kan det være en særlig overflade med en særlig historie, der fanger min interesse, som fx Berlinmuren. Her er det historien der inspirerer mig først, og farver og kontraster der kommer i anden række. Uanset rækkefølge, så er det urbane miljø en nærmest uudtømmelig kilde til inspiration for mig.

Open Abstract

Det hænder, at jeg finder interessante motiver andre steder end på gader og stræder. Fx er jeg kommet til at kende nogle virkelig spændende kunstnere, som har givet mig lov til at fotografere i deres atelier. Første gang var i 2021, hvor jeg besøgte Kristian Von Hornsleth i hans atelier i Hellerup. Det var min første serie af den slags, som jeg kalder for Open Abstract. Det kalder jeg den, fordi nogen skal åbne døren for mig – ikke alle kan således gå ind og tage de samme billeder. Det giver billederne en særlig værdi.


Præmissen for motivernes tilstand og udvikling er også en hel anden, end dem jeg fanger udendørs. De forandrer sig ikke på grund af vind og vejr – men pga kunstnerens videre virke – og der er i sagens natur en meget personlig fortælling med sig. Den spildte maling knytter sig desuden til kunstværker, der findes et sted hos nogen derude. Malingen kan, som hos Sergei Sviatchenko, have siddet på gulve eller vægge lige så længe, som han har været aktiv i atelieret. Pletterne kan være en blanding af forskellige perioder af kunstnerens virke. Jeg synes, det er fascinerende at tænke på.

Kunstnerisk identitet, motivation og drivkraft

Jeg arbejder ofte ud fra indre stemninger og impulser – nogle gange stille og præcise, andre gange farverige og ekspressive. Så Ch. foran Hedegaard, står ikke nødvendigvis kun for Charlotte. For sjov har jeg navngivet de indre stemmer: Charlie, Chloe, Charla, Cherie og Cherry. De er mine små alter egoer, som hjælper mig med at forstå, hvorfor mine værker spænder så bredt. Motivationen kan derfor være meget forskellig – men drivkraften er altid den samme; troen på, at kunsten og kunstnere er vigtige for vores samfund, sameksistens og udvikling.


Inspiration og metode

Bag kameraet bliver jeg ofte inspireret af kontraster – både farvemæssige og stilmæssige; alle former for ‘clashes’ mellem det fine og det grove eller det bløde og det hårde. Med kameraet zoomer jeg ind og fanger lyset, strukturen og farverne i en ganske lille detalje. Når vinkel og lys går op i en højere enhed, opstår et motiv. Bag skærmen er det nogle gange ord(spil) eller sange, der inspirerer mig – andre gange er det mønstre, som jeg tegner på computeren. I atelieret kan det være materialerne i sig selv, der inspirerer mig; det kan være et lækkert stykke Gmund- eller Conqueror-papir, en spritny tusch, en selvlysende spraydåse eller en dåse Pantone-farve fra trykkeriet. Genbrugsmaterialer inspirerer mig generelt – det er sjovt at prøve at få alt brugt.

Galleri Flottenheim (siden 2016)

I 2016 åbnede jeg Flottenheim – mit atelier, kontor og galleri – i barndommens gade i Ulstrup. Her eksperimenterer jeg med egne værker og inviterer andre indenfor til udstillinger og events. For nylig er der oprettet en frivillig aktivitetsgruppe, Flottenheim’erne, med det formål at bringe kunst, kultur og fællesskab i spil – og, i al beskedenhed, at skabe et mini-kulturhus i 8860 (Ingen stress ;o)

Grafisk designer hos Buchs (Freelance 2015-2021 - Fast siden 2021)


På Buchs i Randers bevæger jeg mig dagligt i et visuelt værksted fyldt med farver, former og materialer. Her arbejder jeg med grafisk design i klassisk forstand – med stor kærlighed til hele processen – hvor idéer bliver til konkrete produkter, og hvor det taktile stadig har betydning. Jeg trives i et miljø, hvor æstetik og funktion går hånd i hånd. Buchs er samtidig et sted, hvor jeg kan få afløb for mit behov for orden og præcision, og hvor jeg kan dyrke min kærlighed til programmer, teknik og produktion.

Formand for Kunstforeningen Kunstridderne (2020–2025)

Fra oktober 2020 til april 2025 var jeg formand for kunstforeningen, Kunstridderne, hvor jeg stod i spidsen for foreningens udvikling, udstillinger og samarbejder. Jeg var desuden med til at styrke foreningens visuelle identitet, formidle kunst til nye målgrupper og udvide foreningens netværk.

Kunstridderne, tidligere kendt som Hvorslev Kunstforening, har spillet en betydelig rolle på kommunens kunstscene. Foreningen har arrangeret udstillinger på Ulstrup Slot siden 1991 og har været aktiv i at fremme kunst i lokalområdet.


Medlem af Favrskov Kommunes Kunstudvalg (siden 2022)

I Kunstudvalget arbejder vi både strategisk og praktisk – med indkøb af kunst, udstillinger i kommunale bygninger og rådgivning i forbindelse med kunst i det offentlige rum. Her bidrager jeg med både min faglige baggrund som grafisk designer og kunstner, og mit lokale engagement i kulturlivet.


Med venlig hilsen

Charlotte Hedegaard Søby